måndag 21 november 2011

Nutidsorientering

Jag har i ett tidigare inlägg på en annan blogg pratat om QuizXpress. Här kan du läsa om det: QuizXpress. Då hade jag ännu inte hunnit använda mer än en demoversion av programmet, men sedan en tid tillbaka har vi införskaffat fullversionen.

Främst har programmet använts för nutidsorientering, där det blir en mer interaktiv version jämfört med att använda papper och penna. Det råder heller ingen tvekan om att eleverna föredrar den här varianten.  Jag tänkte i det här blogginlägget berätta lite om hur vi använde oss av den här varianten i en av skolans förberedelseklasser.

De tre sista veckorna innan höstlovet körde jag och deras lärare nutidsorientering med dem. Under var vecka hade de i läxa att läsa dagstidningar, antingen i pappersform eller på sina 1-1-datorer, att se på Lilla Aktuellt, lyssna på radio, eller på annat sätt hålla sig uppdaterade om vad som händer i Sverige och i världen och sen höll vi ett ”läxförhör” med dem under torsdagsmorgnarna för att se vad de hade snappat upp under veckan som gått.

Eleverna tyckte att det var roligt, men vad som återstår för mig och läraren nu är att utvärdera resultatet. Att eleverna gillar något är givetvis ett stort plus, men det gäller också att man uppnår det önskade resultatet, vilket i det här fallet var att utveckla språket samt hålla sig á jour med omvärlden.

/IT-ansvarig på Ekillaskolan

3 kommentarer:

Elev sa...

Jag tycker att det är rolig/ Lorena

Elev sa...

Jag hålla med dig Lorena/ Sattawat

Elev sa...

heheh/Lorena

Skicka en kommentar